“En juokse”

“En juokse”

Kuulen hämmästyttävän usein lauseet “En juokse. Juokseminen ei oo yhtään mun juttu.” Minulle juokseminen sen sijaan on parasta mitä tiedän ja en saa mistään muusta liikunnasta samanlaista hyvää oloa kuin juoksemisesta saan. Miksei muutkin koe samoin?

Olen juossut koko ikäni ja juokseminen on luonnollinen osa päivän liikuntaani. Ennen juoksin joko aamulla tai illalla, mutta nykyään olen ottanut tavaksi työmatkajuoksemisen, mikä on ollut tämän syksyn paras päätös. Juoksutreenit tulee hoidettua pois alta ja illalla kerkeää tehdä muutakin kuin treenata.

Se miksi juokseminen ei maistu hyvätä voi johtua monestakin syystä. Oletko aina vihannut juoksemista? Juoksemiseen täytyy tottua ja juoksemisesta nauttiminen vaatii taivallettuja kilometrejä. Tärkeää on myös kunnolliset treenivarusteet ja avainasemassa lenkkarit. Ne täytyvät olla hyvät, jotta sinne lenkkipoluille haluaa mennä uudestaankin. Entä vaaditko itseltäsi liikoja? Juokseminen kannattaa aloittaa vähä vähältä. Jokainen juostu metri on plussaa. Pienien tavoitteiden kautta päästään kohti tavoitetta oli se sitten 5 km, 10 km tai saatikka maraton. Sen sijaan jos et ole koskaan juossut tai juoksemisesta on useita vuosia suosittelen aloittamaan treenaamisen kävelylenkeillä tai vesijuoksemalla kunnes juoksukunto kohenee.

Älä juokse liian kovaa. Usein aloittelijan virhe on kiirehtiä vauhdin kanssa. Hyvä muistisääntö on, että juostessa olisi hyvä pystyä puhumaan. Jos ei pysty puhumaan, silloin mennään luultavimmin liian kovaa ja lenkki jää lopulta lyhyeen.

“Polviin sattuu ja selkä kipeytyy.”  Oletko varma että juoksutekniikkasi on kunnossa? Olit sitten aloittelija tai konkari juoksutekniikkaan ei voi koskaan kiinnittää liikaa huomiota. Tekniikkaa voi prepata juoksukouluissa, mutta toinen hyvä vaihtoehto on netistä löytyvät oppaat, joita voi selailla kotisohvalta käsin. Trainer4you sivuilla on “tietopankki” josta löytyy kattava juoksijan oheisharjoittelu -verkkokurssi (ilmaiseksi). Itse koen hyödylliseksi erityisesti videomateriaalina löytyvät juoksukoordinaatioharjoitukset. Kannattaa luoda itsellekin tunnukset, jos juoksun oheisharjoittelu ja juoksutekniikan preppaaminen kiinnostaa.

Onko juokseminen kaikesta huolimatta “tylsää”?

  • vaihtele lenkkimaastoja
  • tee hyvä biisilista
  • juokse ystävän kanssa
  • tee eri mittaisia ja tehoisia lenkkejä
  • juokse paikasta paikkaan (niin että juokseminen ei tunnu treeniltä)

“Paikat menevät ihan jumiin jumiin.” Muista hyvä lihashuolto ja lepo. Alkuun lihakset tulevat varmasti kipeäksi, jos niitä ei ole totutettu juoksemiseen. Nyrkkisääntö on, että kehonhuoltoa tarvitaan lähes yhtä paljon kuin itse juoksutreeniä.

Alkuun juokseminen voi tuntua kamalalle tai näin ainakin olen kuullut usealta tutultani. Kilometri kilometriltä juokseminen alkaa kuitenkin tuntua paremmalta. Ei kannata luovuttaa heti ensimmäiseen treeniin. Toivottavasti säkin löydät palon juoksemiseen!

 

 



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *