FODMAP uhka vai mahdollisuus?

FODMAP uhka vai mahdollisuus?

Vatsa turpoaa ja kipuilee. Mitään tarkkaa syytä sille ei löydy; ei keliakiaa, ei yliherkkyyttä laktoosille, ei crohnin tautia jne. Vatsavaivat ja kummallinen turpoilu on jo melko yleistä Suomessa (maitoteollisuus?) Itselleni vatsan oireilu on diagnosoitu ärtyvän suolen oireyhtymäksi noin neljä vuotta sitten. Etenkin stressi, kiire ja huonosti nukutut yöunet pahentavat vatsan tilannetta. Yhtä oikeaa lääkettä ei olekkaan ja “oikeanlainen” ruoka toimii joten kuten “lääkkeenä”. Tärkeintä on saada vatsa niin sanotusti rauhoitettua.

Pahimpina kausina turvaudun FODMAP-ruokavalioon, mutta on painotettava, että nykytietämyksen mukaan FODMAP-ruokavalion tulisi olla melko väliaikaista, sillä ruokavaliosta karsitaan pois sellaisia ruoka-aineksia, jotka olisivat hyödyllisiä monipuolisen mikrobiomin eli hyvin bakteerien kannalta. FODMAP-ruokavaliossa nimittäin karsitaan tietyt huonosti imeytyvät hiilihydraatit kokonaan pois ja joitakin aineksia saa syödä vain pieninä määrinä.

Alkunäkemältä FODMAP-ruokavalio näytti mielestäni pahalta. Kieltoja kiellon perään. Aina se ei myöskään ollut palkitsevaa, sillä helposti reagoiva vatsa saattaa kipeytyä ja turvota vaikka noudattaisikin tarkasti ruokavaliota.

Pääosin ruokavalio kuitenkin helpottaa vatsan tilannetta, mutta tärkeää on myös mitä pään sisällä tapahtuu. Stressin lievittäminen, elämän rauhoittaminen ja hyvät yöunet ovat myös avainasemassa.

Kun vatsa rauhoittuu, voi lisätä vähitellen ruokavalioonsa pieniä määriä esim. “kiellettyjä kasviksia”. Oman kropan oppii hyvin tuntemaan sen suhteen mitä se milloinkin kestää. Muutamat jutut kuitenkin säilyvät miltein jatkuvasti arjessani. En juo maitoa, vaikka nuorempana olen ollut sen suurkuluttaja (etenkin rasvaton maito) ja jos maitoa johonkin on laitettu sen on oltava laktoositonta. Viljoista suosin kauraa ja kaura jota käytän on gluteenitonta. Näiden lisäksi ehkä tärkeimmässä osassa on ruuan puhtaus. Pyrin tekemään mahdollisimman puhdasta ruokaa, puhtaista raaka-aineista.

Ps. FODMAP-ruokavaliota ei kannata lähteä toteuttamaan ilman vatsavaivoja ja vaikka vatsa oireilisikin on aina turvauduttava lääkärin puoleen, jotta voidaan selvittää ettei vatsakipujen taustalla ole jotain muuta syytä kuin herkkä vatsa ja ärtyvä paksusuoli.

Alla kooste ruokavaliostani, silloin kun noudatan FODMAP-ruokavaliota 100 prosenttisesti. Listasin mielummin kaikki mitä saa syödä pitkän kieltolistan sijaan. Seuraavia saa syödä;

HEDELMÄT/MARJAT: appelsiini, banaani, hunajameloni, klementiini, mandariini, satsuma, sitruuna, viinirypäleet, mansikka, vadelma, mustikka, puolukka, gojimarjat, rusinat

KASVIKSET: inkivääri, kesäkurpitsa, kurkku, lanttu, lehtikaali, salaatti, merilevät, munakoiso, oliivi, palsternakka, paprika, idut, peruna, pinaatti, porkkana, purjon vihreä osa, ruohosipuli, tomaatti, vihreät pavut

VILJAT & PÄHKINÄT: hirssi, kaura (glut), kvinoa, maissijauho, maissitärkkelys, perunajauho, psyllium, riisijauho, tattari, auringonkukansiemen, chian-siemen, kurpitsansiemen, maapähkinä, makadamia, parapähkinä, pellavansiemen, pinjansiemen, seesaminsiemen, unikonsiemen

LISUKKEET: riisi, maissi, peruna

RASVAT: voi, kylmäpuristetut öljyt

MAITOVALMISTEET & MUNA:kauramaito, kookosmaito, kookoskerma, laktoosittomat maitotuotteet, pitkään kypsytetyt juustot, mantelimaito, muna

KALA & KANA & LIHA: Kaikkea saa syödä (Ei valmiita kastikkeita…)

HERKUT: Puhdas sokeri

Ps. Koska FODMAP-ruokavaliossa voi syödä mm. purjon vihreää osaa, ruohosipulia sekä vihreitä papuja, näitä kannattaa käyttää. Ne ovat hyväksi monille bacteroides-pääjakson bakteereille, jotka ovat mm. hyviä torjumaan taudinaiheuttajia. 😉

Smoothieita tulee tehtyä paljon, koska melkein kaikki marjat ovat FODMAP-ruokavaliossa sallittuja.

 



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *